5 år med GDPR
Tilykke med fødselsdagen!
Databeskyttelsesforordningen kan i år fejre 5-års fødselsdag. Det er der god grund til at fejre, fordi vi som EU-borgere med GDPR har fået nogle rettigheder til egne data vi ikke havde før. Indtil da har omgangen med andre menneskers data stort set været det rene wild west.
Den største betydning er formentlig at vi har fået en stigende bevidsthed om persondata, en begyndende digital dannelse som er helt nødvendig.
Det viser de næsten daglige medieomtaler om aktuelle sager om f.eks. Chromebook-sagen fra Helsingør, Tik-Tok og senest Facebook bøden på 9 mia. kroner.
For virksomheder kan det virke bøvlet i starten. Men heldigvis er der hjælp at hente. Min erfaring er, at der er en stigende interesse for at forstå GDPR og hvad det kan betyde som en positiv konkurrenceparameter for at få kunder og ordrer, tiltrække investorer, og få et positivt omdømme som ansvarlig virksomhed hos kunder, ansatte og samarbejdspartnere.
Så det er bedre at komme i gang og forholde sig til GDPR end ikke at gøre noget! Det forsvinder ikke. Tværtimod – det er kommet for at blive. Så tillykke med fødselsdagen!